Millorar l’eficàcia en els enviaments de e-mail

Fa uns dies vaig assistir a l’esdeveniment “Foro AECEM: Filtros Anti-Spam” , organitzat per la AECEM-FECEMD. A l’esdeveniment van participar Javier Arias, Sales Engenier Partnership de Gmail, Jaime Esteban, Product Manager Hotmail de MSN Microsoft i Carlota Rodríguez, Product Manager Communications and Communities de Yahoo!.

Els tres ponents van explicar com funcionen els seus filtres anti-spam, que es podrien resumir en 3 punts:

¿Qui ets?

Un dels factors més importants en la classifcació de spam és la reputació de la IP d’enviament. Aquesta reputació es construeix amb el temps i les bones pràctiques. No obstant, s’ha de tenir en compte que la majoria de queixes relacionades amb l’spam es realitza contra adreces IP que tenen bona reputació. Per sort, la tassa de Spam a Espanya, es molt inferior a la dels paísos asiàtics o de parla anglesa, i això fa que la tassa de falsos positius és molt baixa. Les recomanacions en aquest punt són:

  • Utilitza la mateixa adreça IP per fer els teus enviaments.
  • Separa les IPs dels teus enviaments, almenys pels enviaments transaccionals i els enviaments comercials.
  • Fes que els DNS de la teva adreça IP resolguin al teu domini
  • Posa sempre la mateixa adreça en el camp ‘From:’ dels teus enviaments. Un mateix ‘From:’ des d’una mateixa IP, augmenta la reputació.
  • Crea i publica un SPF Record
  • Firma els enviaments amb Doman Keys
  • Crea adreces abuse@ , postmaster@ , … per a que els usuaris diguin que no volen rebre més correu.
  • Segueix un patró d’enviament: Envia una quantitat similar de e-mails, amb la mateixa freqüència, … els spammers no segueixen un patró concret, una newsletter, sí. Als programes antispam no els agrada els pics.
  • Utilitza eines d’autenticació de correu: Sender Score (utilitzat per MSN Hotmail, Cox, Road Runner, Spam Assassin, Iron Port, Barracuda, …) , Habeas (Utilitzat per Godiva, Epson,…) , Goodmail (Utilitzat per AOL, Yahoo!, Verizon, ATT, Comcast, …) , Certified Senders Alliance (Utilitzat per ISPs alemans, Lycos Europa, …) , Surety Mail (Utilitzat per AOL, Yahoo!, Spam Assassin, Clearswift, ….) , …
  • Utilitza dominis coherents, un mateix domini pel from, per les imatges, enllaços, …
  • Els programes antispam entenen que hi ha èpoques amb més enviaments, com nadal. En aquest cas no es sorprenen si es realitzen més enviaments, però això no vol dir que els filtres siguin més suaus en aquestes èpoques.

¿Què envies?

  • Utilitza els estàndards RFC 2822 SMTP, HTML w3.org, etc…
  • Marca els teus enviaments amb “precendent:bulk” en el header. Enganyar al sistema dient que no és un enviament massiu quan sí ho és, fa que sigui més fàcil classificar-ho com a spam
  • Cuida el teu llenguatge, dona igual l’idioma
  • No intentis enganyar al destinatari: assumptes enganyosos, remitents falsos, enllaços enganyosos, … si molts usuaris marquen l’enviament com a spam, es considerarà spam.
  • Per als enviaments a Yahoo! Utilitza el Yahoo! Complaint Feedback Loop per al control d’enviaments
  • Windows Live disposa de vàries eines per al control d’enviaments, especificades a postmaster.live.com

¿A qui envies?

  • ¿Han acceptat els teus destinataris rebre els teus e-mails? La verificació doble (double opt-in) és important. Recorda a l’usuari per què rep el e-mail.
  • Tenir control dels e-mails retornats, intentar que siguin els mínims possibles. No reenviis inmediatament els missatges temporalment aplaçats (error 400) i tenir cura de les adreces caducades (sobretot en Hotmail). Si insisteixes enviant a adreces que no existeixen, perds reputació.
  • ¿Pot un usuari desuscriure’s fàcil i ràpidament de l’enviament? Els tres ponents van assegurar que és un dels missatges més importants de la jornada.
  • Mitjançant un enllaç visible dins de l’enviament
  • Responent a l’e-mail (unsuscribe, baja, …)
  • Incloure valors per al camp ‘List-Unsuscribe’ en el header dels teus enviaments.
  • Si un usuari es dona de baixa dels teus enviaments, elimina’l directament de la llista.

En l’apartat de preguntes varen sortir coses interessants:

  • Els tres ponents estan en contra de les llistes blanques. Diuen que és un model que es va provar, no va agradar, no és escalable,.. és un model que no veuen. Segons Jaime Esteban (MSN Live), si t’afegeixo a una llista blanca, seràs l’objectiu dels spammers que voldran utilitzar els teus servidors.
  • El sistema antispam de gmail és únic per a tots els paísos, però canvia segons l’idioma.
  • No hi ha un temps determinat per a recuperar la reputació d’una IP, el millor és contactar directament amb el servei de suport. Això significa que es realitza un control bastant manual.
  • La velocitat d’enviament no és important, tant com el fet de seguir un patró d’enviament.
  • No és important la localització geogràfica dels servidors d’enviament.
  • Per evitar que el mail de doble confirmació sigui marcat com a spam, és importat separar les IPs d’enviaments transaccionals i comercials, i avisar amb una frase “t’ha d’arribar un e-mail de confirmació. Si no t’ha arribat, busca a la carpeta de correu no desitjat.”
  • Intenta validar els correus dels teus usuaris quan es donen d’alta. Existeixen múltiples programes en javascript per validar els mails segons la RFC 5322
  • Atrapalo explica que el fet d’identificar com a ‘bulk’ els seus enviaments, va fer baixar la reputació de la IP en Hotmail. Recomana fer enviaments separats per a Hotmail sense l’etiqueta.
  • Afirmen que les empreses de mail campaign com Mail Solutions, no tenen acords amb els servidors de correu. No es pot pagar per enviar.

1 comment so far ↓

#1 Mikel Seijas on 02.06.09 at 13:30

Fantástico resumen.
Gracias por compartirlo!.

Leave a Comment